Publikationen

Fachartikel / Buchpublikationen

Giannotta, F. & Weichold, K. (under revision). Evaluation of a Life Skills Program against Adolescent Substance Misuse in two European Countries: One year Follow-up. Child and Youth Care Forum.

Giannotta, F., Ciairano, S., Weichold, K., Silbereisen, R. K., & Testa, S. (2008). Un intervento sulle life skills nella scuola media per la prevenzione dell'uso di sostanze (Preventing alcohol use among adolescents: An intervention on life skills). Psicologia dell'educazione, 2(3), 325-344.

Spaeth, M., Weichold, K., Silbereisen, R. K., & Wiesner, M. (2010). Examining the differential effectiveness of a Life-Skills Program (IPSY) on alcohol use trajectories in early adolescence. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 78, 334-348.

Weichold, K. & Blumenthal, A. (2015, online available). Long-term effectiveness of the Life Skills program IPSY on substance use: Results of a 4.5yr. longitudinal study. Prevention Science.

Weichold, K. (2007). Prevention against substance misuse: Life Skills and Positive Youth Development. In R. K. Silbereisen, & R. M. Lerner (Eds.): Approaches to Positive Youth Development (pp. 293-310). London: Sage.

Weichold, K. (2008). Alkoholprävention durch Lebenskompetenzenprogramme. In P. Tossmann, & N. H. Weber (Hrsg.). Alkoholprävention in Erziehung und Unterricht (S. 102-114). 2. überarbeitete und erweiterte Auflage. Herbholzheim: Centaurus-Verlag.

Weichold, K. (2014). Translation of aetiology into evidence-based prevention: The Life Skills program IPSY. New Directions for Youth Development, 141, 83-94.

Weichold, K., & Silbereisen, R. K. (2007). Positive Jugendentwicklung und Prävention. In B. Röhrle (Hrsg.), Prävention und Gesundheitsförderung für Kinder und Jugendliche (S. 103-126). Tübingen: DGTV-Verlag.

Weichold, K., & Silbereisen, R. K. (2012). Peers vs. teachers as facilitators of a Life Skills Program against substance use in early adolescence - Results from a pilot study. Sucht - German Journal for Addiction Research and Practice, 58(4), 247-258.

Weichold, K. & Silbereisen, R. K. (2014). Suchtprävention in der Schule. IPSY - Ein Lebenskompetenzenprogramm für die Klassen 5 bis 7.. Göttingen: Hogrefe.

Weichold, K., Brambosch, A., & Silbereisen, R. K. (2012). Do girls profit more? Gender-specific effectiveness of a Life Skills Program against alcohol use in early adolescence. Journal of Early Adolescence, 32(2), 200-225.

Weichold, K., Giannotta, F., Silbereisen, R. K., Ciairano, S., & Wenzel, V. (2006). Cross-cultural evaluation of a Life-Skills Programme to combat adolescent substance misuse. Sucht - German Journal for Addiction Research and Practice, 52(4), 268-278.

Weichold, K., Tomasik, M. J., Silbereisen, R. K., & Spaeth, M. (2015, online available). The effectiveness of the Life Skills Program IPSY for the prevention of adolescent tobacco use: Mediating processes in the area of competencies relevant for peer interactions. Journal of Early Adolescence.

Wenzel, V., Weichold, K., & Silbereisen, R. K. (2007). Schultypspezifische Wirksamkeit eines Lebenskompetenzprogramms. Sucht - German Journal for Addiction Research and Practice, 53(6), 335-346.

Wenzel, V., Weichold, K., & Silbereisen, R. K. (2009). The Life Skills Program IPSY: Positive influences on school bonding and prevention of substance misuse. Journal of Adolescence, 32, 1391-1401.

 

Qualifikationsarbeiten

Giannotta, F. (2007). Validation of a German Life Skills program against Substance Use in Adolescence: A Pilot Study in Italian Context. University of Torino, Italy. Unveröffentlichte Dissertation.

Grünbaum, C. (2009). Untersuchung der Effekte des Lebenskompetenzprogramms IPSY auf unterrichtende Lehrer. Universität Jena: Unveröffentlichte Diplomarbeit.'

Hofstätter, A. (2011). Evaluation eines Suchtpräventionsprogramms in österreichischen Gymnasien. Universität Wien, Österreich: Unveröffentlichte Diplomarbeit.

Jandová, A. (2005). Evaluation eines Lebenskompetenzenprogramms: Suchtprävention in Förderschulen. Universität Jena: Unveröffentlichte Diplomarbeit.

Klinzing, K. (2007). Die Überprüfung der universellen Wirksamkeit des Lebenskompetenzprogramms IPSY auf die Problemverhaltensweisen Delinquenz, soziale Probleme und Depression. Universität Jena: Unveröffentlichte Diplomarbeit.

Obbarius, V. (2011). Wirkfaktoren des suchtpräventiven Lebenskompetenzenprogramms IPSY für die Beeinflussung des Tabak- und Alkoholkonsums in der Adoleszenz. Universität Jena: Unveröffentlichte Dissertation.

Schuh, S. (2011). Die Wirkung des suchtpräventiven Lebenskompetenzenprogramms IPSY auf die Trinkmotivation Jugendlicher. Universität Jena: Unveröffentlichte Bachelorarbeit.

Weichold, K. (2012). Prävention und Entwicklungsförderung im Jugendalter: Evaluation des schulbasierten suchtpräventiven Lebenskompetenzenprogramms IPSY. Universität Jena: Unveröffentlichte Habilitationsschrift.

Wenzel, V. (2005). Vergleich der Wirksamkeit des suchtpräventiven Lebenskompetenzenprogramms IPSY zwischen Gymnasien und Regelschulen in Thüringen . Universität Jena: Unveröffentlichte Diplomarbeit.